Say (O Muhammad ) : "He is Allah, (the) One"Allah-us-Samad (The Self-Sufficient Master, Whom all creatures need, He neither eats nor drinks)."He begets not, nor was He begotten;"And there is none co-equal or comparable unto Him." (surah al-ikhlas,al-quran)

The Prophet (peace and blessings be upon him) said,

"Almighty Allah says, "I am –absolutely- in no need of partners. Whoever does a deed for the sake of others as well as Me, I leave that person and that deed." (Muslim)

Wednesday, March 10, 2010

Tel Aviv pula umum bina loji nuklear baru

0 respon
BAITULMAQDIS: Israel dan Syria masing-masing semalam mengumumkan akan membina loji nuklear dengan tujuan menghasilkan tenaga elektrik.

“Reaktor nuklear yang menghasilkan tenaga elektrik membolehkan kami bebas dan tidak perlu bergantung pada pihak lain,” kata Menteri Infrastruktur Nasional Israel, Uzi Landau.

“Teknologi nuklear mempunyai banyak aplikasi yang boleh memenuhi matlamat keamanan dan kerjasama,” katanya.

Israel kini menggunakan arang dan gas asli bagi menghasilkan kuasa elektrik.

Di PARIS, Timbalan Menteri Luar Syria, Faysal Mekdad, berkata negaranya akan meneruskan usaha membangunkan kuasa nuklear bagi memenuhi keperluan tenaga yang semakin bertambah.

Mekdad berkata, aplikasi tenaga nuklear untuk tujuan keamanan tidak harus dimonopoli oleh hanya beberapa negara yang memiliki teknologi berkenaan, tetapi ia harus terbuka untuk semua.
Katanya, Syria sedang meninjau ‘sumber tenaga alternatif, termasuk tenaga nuklear’ bagi memenuhi permintaan bagi tenaga di negaranya, dengan bertambahnya jumlah penduduk. Beliau bercakap pada sidang nuklear di Paris semalam.

Sementara itu, Menteri Infrastruktur Israel itu baru-baru ini mengadakan pertemuan dengan Menteri Tenaga Perancis, Jean-Louis Borloo dan membangkitkan idea mengenai kerjasama Perancis-Israel-Jordan dalam membangunkan loji tenaga nuklear. Menteri Perancis berkenaan berminat dengan idea itu, kata Landau.

Perancis pernah membantu Israel membangunkan reaktor nuklearnya di Dimona pada 1950-an. Israel dipercayai menggunakan reaktor berkenaan untuk membina senjata nuklear.

Israel tidak pernah mengakui ia sebuah kuasa nuklear. Israel juga mempunyai reaktor kecil nuklear bagi tujuan penyelidikan di Nahal Soreq, tidak jauh dari Tel Aviv. - AP

0 respon:

Related Posts with Thumbnails
blogspot statistics